ПОВІРКА ЛІЧИЛЬНИКІВ
Для чого робити повірку лічильників?
Згідно з нормативними актами лічильники повинні проходити повірку раз на 4 роки. Один лічильник дозволяється повіряти не більше трьох разів. Тобто через 12 років (як правило, саме на цей термін виробники водомірів дають гарантію) прилад треба замінити, як зазначається в технічному регламенті приладу вимірювальної техніки.
Поради власникам лічильників води
Практичний досвід використання побутових лічильників води доводить свою доцільність та ефективність, оскільки саме вони дають можливість реальної економії коштів та оплати тільки за кількість фактично спожитої води. Тому споживачам, насамперед, краще один раз встановити якісний лічильник, ніж через кожні чотири роки купувати новий.
Якщо у споживача виникли сумніви з приводу правильності показів лічильника, то рекомендуємо здійснити позачергову повірку. Бувають випадки, коли лічильник практично «стоїть». Це означає, що власник сплачує набагато менше, чим використано води. І бувають непоодинокі випадки, коли, навпаки, власники лічильників переплачують, лічильник нараховує набагато більше, ніж використано води.
Трапляються досить часто і лічильники, які протікають. Це дуже небезпечно, адже за 1 годину з такого лічильника може вийти 1,5 кубометрів води, що може призвести до затоплення.
Також необхідно звернути увагу на лічильник, якщо він почав «запотівати», це сигнал до того, що з приладом не все гаразд і саме час його перевірити, адже наслідком може бути затоплення нижніх поверхів.
Треба пам’ятати, якщо на лічильнику є тріщини, відсутні пломби або він пошкоджений – придатним для роботи його не визнають.
Міжповірочний інтервал нових лічильників води зазначається в технічному паспорті приладу. Для лічильників, які вже в експлуатації і
пройшли чергову повірку, повірка вказується у Свідоцтві, де зазначається дата видачі свідоцтва та термін наступної повірки.
Звертаємо увагу споживачів, що огляд, розпломбування та опломбування лічильників холодної води, проводиться лише представником КП “Міськводоканал” СМР у присутності власників (співвласників) будівлі або їх представника.
В разі проведення повірки приладу обліку з демонтажем абоненту необхідно звернутись до абонентської служби КП «Міськводоканал» СМР з письмовою заявою на розпломбування вузла обліку води за адресою: м. Суми, вул. Білопільський шлях, 9 або замовити послугу, зателефонувавши за номерами: (0542)700156; (0542)700157; (0542)700158; (050)3423138; (050)3423448; (050)4474042; (067)5761056.
Проведення повірки без демонтажу приладу обліку відбувається спеціалізованим проливним пристроєм, перевагою якого є проведення робіт безпосередньо на місці експлуатації лічильника, що не потребує демонтажу та розпломбування, що дозволить значно скоротити Ваш час та забезпечить максимальну зручність при проведенні періодичної повірки лічильників обліку води.
В цьому випадку, абоненту потрібно звернутись із заявкою на повірку лічильника безпосередньо до КП “Міськводоканал” СМР за тел. (050)3075761, (067)5471052 (0542)700-692, (0542)700-693 або особисто в каб. № 4 в приміщенні Водоканалу.
Графік роботи: понеділок – четвер з 8:00 до 16:30 години; п`ятниця з 8:00 до 15:15 години, перерва на обід з 12:00 до 12:15 години.
Заходи з повірки лічильників здійснюють в узгоджений з абонентом день і час.
Як дізнатися про дату чергової повірки, до якої має бути повірений лічильник води?
Відповідно до п.50 “Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення”, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2019 року № 690 КП “Міськводоканал” СМР контролює встановлені міжповірочні інтервали.
З інформацією про терміни повірки лічильників споживач може ознайомитись в повідомленні на оплату комунальних послуг у таблиці, яка розташована у правому верхньому кутку.
Як проводиться розрахунок у період проходження повірки лічильників ?
Пунктом 5 розд. I “Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг”, затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2018р № 315 періодична повірка засобів обліку води проводиться у строк, що не перевищує одного місяця. Обсяг спожитої відповідної комунальної послуги за цей час визначається за середньодобовим споживанням за попередні 12 місяців.
Якщо лічильник води не пройшов повірку?
У разі, якщо лічильник, згідно з отриманої Вами довідки, був визнаний непридатним до використання, споживачу необхідно звернутись до КП «Міськводоканал» СМР із заявою на його розпломбування (в подальшому опломбування). Лише після проведення розпломбування провести заміну лічильника на новий та надати копію технічного паспорту лічильника.
Що таке повірка лічильника води і чи потрібна вона взагалі?
З певною періодичністю у будинках з’являються оголошення про те, що всі мешканці, які мають у квартирах лічильники води, повинні забезпечити повірку цих приладів. Такі оголошення застають зненацька тих громадян, які не уявляють собі, навіщо потрібна повірка та як її можна здійснити.
Лічильник води – складний вимірювальний пристрій, який з часом зношується та зазнає впливу з боку зовнішніх факторів, таких як зношення матеріалів, сторонні елементи уводі тощо, які змінюють його метрологічні характеристики, внаслідок чого прилад спотворює дійсні покази витрат води. І для того, щоб упевнитися, що лічильник забезпечує необхідну точність показів, спеціально уповноважені органи повинні з певною періодичністю перевіряти його і порівнювати дані з показниками еталонних приладів. Ця процедура і називається повіркою.
Як свідчить досвід, з часом точність вимірювань знижується та збільшується похибка внаслідок чого, наприклад, досить часто страждають мешканці багатоквартирних будинків, які не мають квартирних лічильників. Оскільки, різниця між сумою показів квартирних лічильників води та загальнобудинкових приладів збільшується, то саме їм доводиться оплачувати цю різницю. Виходить, якщо квартирні прилади обліку починають показувати меншу витрату води, ніж насправді, то втрати покривають мешканці будинку, які не мають лічильників. Це один із прикладів неприємних наслідків неповіренних лічильників води.
Фактором погіршення метрологічних характеристик лічильників є не об’єм води, а інтервал часу роботи приладу та умови, за яких він функціонував. Досвід проведення повірок квартирних лічильників води свідчить, що під час повірки бракуються як прилади з великим об’ємом води, що пройшла через них, так і з малим її об’ємом. За великих об’ємів на прилад негативно впливають одні чинники, а за малих об’ємів або відсутності протікання води тощо.
Чи всі лічильники потребують повірки?
Так, згідно з Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність», всі лічильники підлягають обов’язковій повірці, під час якої встановлюється придатність приладу до застосування на підставі результатів його перевірки. Якщо метрологічні характеристики не виходять за допустимі межі, лічильник визнається придатним. Прилади, які використовуються в Україні для вимірювання витрат води, містять рухомі частини, які обертаються під дією напору води. Недолік подібних лічильників полягає в тому, що в процесі роботи рухомі частини зношуються, саме тому і виникає потреба в періодичній перевірці.
Як часто потрібно здійснювати повірку?
Власники лічильників зобов’язані повіряти прилади своєчасно з урахуванням визначених міжповірочних інтервалів, тобто певного інтервалу часу між двома послідовними періодичними повірками. Повірка більшості вимірювальних приладів, що застосовуються в Україні, повинна проводитися один раз на 4 роки. У кожного приладу є паспорт, де вказано термін повірки та міжповірочний інтервал. Встановлюючи лічильник у себе вдома, його власник повинен уважно вивчити документи і у визначений термін проводити повірку.
Якщо лічильник вчасно не повірений, його покази вважаються недійсними, і нарахування, у такому випадку, будуть здійснюватись за методом, який застосовується для квартир без індивідуальних засобів обліку води, тобто, на основі загальнобудинкових приладів або за нормами.
Чи повірка лічильників – досить витратна та обтяжлива справа?
Дійсно, для більшості користувачів повірка лічильників води видається неприємною процедурою, що забирає час та кошти. Зазвичай, лічильник знімають і відправляють у лабораторію, де на стаціонарній проливній установці перевіряють його характеристики. Єдиний мінус – лічильник потрібно знімати, а потім знову встановлювати, запрошувати фахівця для цього, витрачати час на перевезення лічильника до місця повірки. Все це – витрати часу й коштів, однак вартість такої повірки досить помірна. Це найбільша проблема вказаного методу, якщо не брати до уваги, що деякі користувачі замуровують свій прилад під кахлем разом із пластиковими трубами.
На сьогодні проливна установка здійснює повірку побутових лічильників води безпосередньо у квартирі власника приладу на місці їх експлуатації.
Які переваги повірки на місці експлуатації?
Насамперед, повірка проводиться без демонтажу лічильників з трубопроводу, що позбавляє власника зайвих турбот. Також новий спосіб повірки виключає можливість маніпуляції результатами перевірки. Принцип роботи пристрою заснований на методі фотофіксації процесу вимірювання з подальшим шифруванням і збереженням даних вимірювання в енергонезалежній пам’яті. Все це робить повірку на місці експлуатації доцільною, оскільки заощаджує час та кошти споживачів.
Як довго триває процес повірки новим методом?
Даний метод дозволяє здійснити повірку лічильника води протягом 10 хвилин, використовуючи при цьому не більше 30 літрів води. Процедура повірки лічильника води проводиться безпосередньо на місці експлуатації вимірювального пристрою, безпосередньо у квартирі користувача. На місці експлуатації метролог встановлює проливну установку, підключаючи до трубопроводу у точці розбору води (кран, змішувач, душова лійка). Після того, як установка отримала всю необхідну інформацію для проведення повірки, по каналах стільникового зв’язку або через Інтернет зашифрований файл передається до фахівців “Стандартметрології”.
Метрологи, аналізуючи інформацію, отриману після дешифрування файлу, роблять висновок щодо придатності або непридатності лічильника води. Також це вирішує проблему повірки лічильників у малих населених пунктах, де немає стаціонарних установок і відділень метрологічних центрів. Установка повністю усуває вплив людського фактора на процес вимірювання та забезпечує достовірність отримуваних результатів.
ВСТАНОВЛЕННЯ ЛІЧИЛЬНИКІВ
Велика частина сучасних домогосподарств вже оснащені приладами індивідуального обліку холодного і гарячого водопостачання. Але є ще й ті, хто тільки замислюється над встановленням лічильників, втомившись переплачувати за спожиті енергоресурси.
Установка лічильників – самий простий, надійний і перевірений спосіб економії – споживач платить тільки за витрачені ресурси, а не за теоретичні. До того ж, відповідно до Закону «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», всі домогосподарства повинні бути оснащені індивідуальними водомірами.
Установка приладів обліку холодного і гарячого водопостачання – це тільки частина робіт, з якими доведеться зіткнутися власникам. Згідно з чинним законодавством, в обов’язковому порядку повинна виконуватися ще й реєстрація лічильника води після установки в спеціалізованих службах. Завершення такої процедури – установка пломб на прилад. Тільки після цього КП «Міськводоканл» СМР будуть приймати показання споживачів до уваги під час розрахунку платежів. Обов’язковою є і регулярна державна повірка, що підтверджує придатність лічильників до подальшої експлуатації.
Одразу наголосимо, що до експлуатації в Україні допускаються тільки прилади, внесені до Єдиного державного реєстру засобів вимірювальної техніки. Перевірити це можна на спеціалізованому сервісі. Під час покупки лічильника рекомендується особливу увагу звернути на його документацію: в паспорті обов’язково повинен бути зазначений заводський номер, дата випуску приладу та дата первинної повірки. Також повинна стояти печатка продавця.
Оплата послуг за показаннями квартирних засобів обліку провадиться лише у разі здійснення обліку в усіх точках розбору холодної та гарячої води у квартирі незалежно від наявності засобів обліку на вводах у багатоквартирний будинок, та обов’язкового взяття їх на абонентській облік, шляхом опломбування та складанням відповідного акту.
Збираємо пакет документів
Для тих споживачів, які мають намір встановити лічильник(и) холодної води, щоб розраховуватися з КП “Міськводоканал” СМР за фактично використані послуги, необхідно звернутися до КП “Міськводоканал” СМР: м. Суми, вул. Білопільський шлях, 9, І-ий поверх, кабінет № 4 для отримання технічних рекомендацій.
Отримавши технічні рекомендації, споживач за допомогою спеціалізованої організації проводе монтаж лічильника. Після здійснення монтажу надає до КП “Міськводоканал” СМР наступні документи:
– заяву для опломбування приладів обліку.
– копію технічних паспортів на лічильники води;
– копію акту виконаних робіт (від спеціалізованої організації), яка провела монтаж вузлів обліку води;
– копію сплаченої квитанції за обсяг злитої води при встановленні квартирних лічильників (якщо це проводилось).
Для перевірки відповідності монтажу лічильника води рекомендовано надати:
– фото водопровідного стояка від стелі до полу, а в разі його відсутності – міста вводу водопроводу до квартири;
– фото водопроводу від стояка (вводу) до водопроводу після лічильника;
– фото циферблату лічильника з чітким відображенням його маркування, заводського номеру і показників.
Це все актуально для приладів, які встановлювалися спеціалізованими службами. Всі ці документи вам нададуть майстри сервісу після виконання робіт.
Як поставити водяні лічильники на облік
Сама процедура реєстрації досить проста, якщо у вас на руках є вся необхідна документація та монтаж виконано правильно, відповідно до технічних норм і вимог. Роботи з опломбування лічильників виконуються представниками водоканалу. Для прийняття лічильників на абонентський облік, споживач звертається до КП “Міськводоканл” СМР з письмовою заявою для опломбування приладів обліку: м. Суми, вул. Білопільський шлях, 9, I-й поверх, каб № 4. З понеділка по четвер – з 8:00 до 16:30, у п’ятницю – з 8:00 до 15:15, перерва на обід – з 12:00 до 12:15 години. Субота, неділя – вихідні.